حرم مطهر امام رضا (ع) شامل چندین صحن و رواق میباشد که هرکدام از این ها در دورههای مختلفی توسط شاهان و فرماندهان آنها، به دلیل ارادت و علاقه به این امام بزرگوار بنا شدهاند. هرکدام از این آثار دارای سبکهای معماری و تزئینات خاص دوره خود میباشند که گویای تکنیکها و تزئینات معماری متنوعی چون آینه-کاری، گچبری، مقرنسکاری، تزئینات چوبی و کاشیکاری است. آئینهکاری یکی از هنرهای موجود در آستان قدس رضوی است که استادان فن در تزئین اماکن متبرکه از آن استفاده کردهاند. در زمینۀ کاشی¬کاری نیز انواع مختلف کاشیهای معقلی، معرق و هفت رنگ در حرم مطهر به کار رفته است. در کنار کاشیکاری، بسیاری از ایوانها و حتی گنبد و گلدستۀ حرم مطهر مزین به آجرهای طلایی میباشد که این مورد نیز در طول تاریخ توسط شاهان و دوستداران اهل بیت (ع) صورت گرفته است. در کنار تزئینات و معماری خاص حرم مطهر، کتیبههای بسیاری نیز در قسمتهای مختلف حرم و گنبد و بارگاه امام بزرگوار به چشم میخورد. برخی از این کتیبهها حاوی اشعار و مضامین تاریخی است که توسط خوشنویسان به نام دوره صفویه نوشته شده است. عالوه بر این، انواع مختلفی از کتیبهها در حرم مطهر وجود دارند که شامل: کتیبههای قرآنی برگرفته از آیات قرآن کریم، کتیبههای دعایی برگرفته از ادعیه مهم و برگزیده ائمه اطهار، و کتیبههای حدیثی شامل احادیث دوازده امام و اهل بیت است. در مجموع با بررسی تزئینات ساختاری همۀ بخشهای حرم، میتوان به سیر تحول و شکلگیری تزئینات معماری ایران در طول تاریخ پی برد که در میان آنها خط و کتیبهنویسی بسیار مورد توجه بوده است. پرداختن به این مقوله بدون شک یادآور اهمیت و اعجاز کلام قرآن و احادیث ائمه اطهار در زندگی مسلمانان است. با بررسی کتیبههای حرم مطهر میتوان گفت که کتیبههای قرآنی در همه دورههای تاریخی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.